Tuesday, July 6, 2010

tajuk masih sama.....

hadith ketiga

Dari Umar r.a. telah berkata:Rasulullah s.a.w. bersabda:Tidak ada seorang pun dari kamu yang berwuduk,lalu menyempurnakan wuduknya,kemudian berkata:
ashadualla ila ilaha ilALLAH wahdahula sarikalah,washadu inna muhammadan abduhu warasuluh.
melainkan di buka untuknya kelapan-lapan pintu syurga,ia boleh memasuki melalui mana-mana pintu yang dia kehendaki. [Riwayat muslim] TAK NAK KE????......

Dalam riwayat al-Tirmiziy,di tambah:
ALLAHUMMAjalniy minattaubin,wajalniy minal muttatahirin.
[ Hadith sahih-Riwayat Abu Daud]


Pengajaran Hadith:

1-Kelebihan berwuduk dan ganjaran yang sangat besar bagi orang yang menyempurnakan wuduknya.

2-Di sunatkan membaca doa setelah selesai berwuduk atau tayammum:
doa di atas tambah doa riwayat di atas......
maksudnya,Aku bersaksi bahawa tidak ada Tuhan melainkan ALLAH yang ESA,tidak ada sekutu baginya,dan sesungguhnya Muhammad itu adalah hambaNYA dan pesuruhNYA.

Ya ALLAH!,jadikanlah aku termasuk dalam golongan orang-orang yang selalu bertaubat,serta jadikanlah aku termasuk dalam golongan orang-orang yang sentiasa bersuci.

3-Kelebihan doa[zikir] yang di baca selepas berwuduk,dan ia merupakan sebab utama untuk mendapat kebahgiaan yang kekal abadi iaitu syurga serta dapat memasuki mana-mana pintu syurga yang lapan.

4-Hadith ini membuktikan wujudnya hari kebangkitan selepas mati,pembalasan,syurga dan bilangan syurga yang lapan.

5-Pintu syurga akan sentiasa terbuka untuk orang-orang yang bertaqwa termasuk yang selalu membaca doa wuduk sebagai tanda penghormatan ALLAH kepada orang bertaqwa.

Firman ALLAH TA'ALA:

Dan orang-orang yang bertaqwa kepada ALLAH,mereka akan di bawa ke syurga dengan berkumpulan,sehingga apabila mereka sampai ke syurga yang pintu-pintunya sedia terbuka dan penjaga-penjaganya mengalu-alukan mereka dengan kata-kata:''salam sejahtera kepada kamu,berbahagialah kamu,silalah masuk ke dalam syurga ini dengan tinggal kekal di dalamnya''.

[al-Zumar,39:73] MASYALLAH hebatnya kuasa ALLAH, pastu best pulak tu kalau korang nak amalkanlah apa yang saya sampaikan.....

6-Doa yang di baca selepas wuduk selari dengan maksud bersuci yang sebenar,iaitu wuduk untuk bersuci dari segi zahir[tubuh badan] dari segala kotoran najis atau hadas,manakala doa ini pula untuk bersuci dari segi batin dengan bertaubat dari segala dosa-dosa dan sifat-sifat tercela yang ada dalam diri seseorang yang berwuduk.

7-Setiap mukmin wajib sentiasa berada dalam keadaan bersuci zahir dengan berwuduk dan batinnya dengan segera bertaubat dari segala dosa-dosa.

8-Syarat-syarat bertaubat ialah:
-Menyesal di atas segala dosa-dosa yang lepas.
-Meninggalkan dosa-dosa yang dilakukan.
-Berazam untuk tidak kembali kepada dosa-dosa yang lepas.
-Ikhlaskan diri ketika bertaubat iaitu bertaubat kerana ALLAH.
-Bertaubat sebelum tiba waktu ajal.
-Memulangkan hak orang lain sekiranya dosa melibatkan manusia.

9-Tidak ada doa-doa khusus datang dari Rasulullah s.a.w. yang di baca bagi setiap anggota wuduk.


Hadith keempat:

Dari Abu Hurairah r.a. telah berkata:Aku telah mendengar Rasulullah s.a.w. bersabda:Sesungguhnya umatku akan datang pada hari kiamat dalam keadaan bersinar wajahnya dan bercahaya kaki tangannya kesan dari wuduk.

[Muttafaqun alaih]


Pengajaran Hadith:

1-Kelebihan berwuduk dan sesungguhnya ia adalah sebab yang utama untuk mendapat kebahagiaan yang kekal abadi.

2- Kesan wuduk pada anggota badan akan bertukar menjadi cahaya dan kilauan yang menyinar di muka,tangan dan kaki pada hari kiamat.

3-Keistimewaan kilauan cahaya di akhirat nanti adalah khusus untuk umat Nabi Muhammad s.a.w. sahaja.Ini kerana wuduk adalah satu ibadah khusus untuk Nabi Muhammad s.a.w.

4-Kelebihan sentiasa berada dalam berwuduk dan memperbanyakkan solat sunat selepas wuduk.Ia merupakan sebab utama Bilal bin Rabah di gembirakan oleh Nabi Muhammad s.a.w. sebagai ahli syurga.Dari Abu Hurairah r.a.: Sesungguhnya Nabi s.a.w. telah berkata kepada Bilal pada suatu hari selepas solat fajar:''Wahai Bilal!Beritahulah aku dengan amalan yang paling di harapkan yang telah engkau lakukan dalam islam,ini kerana aku telah mendengar[semalam]bunyi pergerakan selipar engkau di hadapanku di dalam syurga!Jawab Bilal:''Aku tidak lakukan amalan yang paling diharapkan,melainkan aku bersuci[berwuduk]di saat malam hari dan di saat siang hari aku solat dengan wuduk tersebut setakat yang di takdirkan ALLAH ke atasku untuk solat[sunat].

[Riwayat Bukhari dan Muslim]. TAK NAK KE JADI SEPERTI BILAL BIN RABAH.....

5-Hadith ini sebagai dalil wujudnya hari kebangkitan dan pembalasan selepas mati.Ia adalah salah satu rukun iman yang enam yang wajib diimani oleh setiap mukmin.

6-Umat Nabi Muhammad ada dua kategori,Pertama:Umat dakwah,iaitu umat yang sampai dakwah kepada mereka.Kedua:Umat Ijabah,iaitu umat yang sampai dakwah dan menerima dakwah yang di sampaikan kepada mereka.

Sekian,wassalamualaikumwarahmatuALLAHiwabarakatuh.....

ps:Tolong sampaikan kepada orang lain,ini sangat penting bagi kita umat Nabi Muhammad s.a.w. ,dan betulah saya eja berdakwah....haish tapi takpelah.....

No comments:

Post a Comment